dijous, 16 d’abril del 2009

ROMANÇO LITERARI 33 / MILLOR OBRA LIJ DE LA LITERATURA UNIVERSAL

L'enquesta sobre la millor novel·la infantil i juvenil de la literatura universal no ha pogut tindre un resultat més clar. Ha guanyat El petit príncep per golejada. Dels 38 vots, més de la meitat han anat a parar a Antoine de Saint-Exupery. La resta, Alícia al país de les meravelles, Viatge al centre de la terra i Pinocchio han rebut cinc o sis vots cadascuna.

Res a objectar. Les quatre em semblen obres magnífiques. Però... Crec que El petit princep partia amb un avantatge: per la seua brevetat, ha estat llegida per tots en la seua extensió original. Les altres tres, especialment Pinocchio, han sofert sovint les adaptacions reduïdes (en alguns casos ben poc rigoroses) que allunyen les edicions llegides de l'obra original. Si m'ho permeteu, tot i acceptar el resultat final, faré de valedor de l'obra de Collodi. I és que em sembla una obra descomunalment bona, de la qual ens han arribat bàsicament quatre tòpics de les edicions infantils. Com a exemple, el fet que al protagonista li cresca el nas quan diu mentides té una importància marginal (molt marginal!) en el text original, mentre que en la pràctica ha esdevingut un gran tòpic universal, i no ja només literari. Us encoratge a llegir el Pinocchio, però en una versió completa de l'obra. L'única que he trobat a l'abast en català els últims anys és la editada per La Magrana i amb una magnífica traducció d'Anna Casassas.

1 comentari:

Corpi ha dit...

Sé que arribe tard, però el meu vot és, indiscutiblement, per a l'obra de Jules Verne. Quants bons moments m'ha fet passar!
Salutacions