dilluns, 7 de juny del 2010

SET CASES A FRANÇA / BERNARDO ATXAGA

Bé, és hora de desvetlar a quina obra pertanyien el tastet de dimarts i el de dijous. Es tractava de fragments de Set cases a França, de Bernardo Atxaga. Una novel·la que m'ha deixat amb una sensació d'indiferència. Ni fred ni calor. M'agradà molt l'Atxaga d'Obabakoak i, especialment, el d'El fill de l'acordionista. Una altra de les seues obres, L'home solitari, em semblà més que correcta, sense arribar a l'exel·lència de les altres dues. Set cases a França, en canvi, no m'ha dit absolutament res. Ben escrita (això no es cap mèrit; és una condició) i amb pretensions d'abordar temes com l'ambició i l'enveja (que no és el mateix), però desbrafada.

Molt se n'ha parlat (i se'n parla; i se'n parlarà) del suposat localisme que suposa emmarcar les obres en l'àmbit geogràfic més proper a l'autor. Això sí, si ho fas a la comarca del Goierri o a la de la Ribera: si l'acció és a Madrid o a Nova York això no és localista, per més que l'autor siga d'allà. I una vegada més s'ha demostrat que els intents universalitzadors bastits en posar l'acció a llocs llunyans i exòtics només condueix a difuminar la història, a despersonalitzar-la, de tal manera que no siga creïble. Després de llegir l'obra no m'imagine el Congo al 1904 (ni ara mateix tampoc) ni la Bèlgica colonial de principis del segle passat, i les mones i els lleons que passegen per la història em semblen més aviat de zoològic.

En definitiva, si us ve de gust... Per si de cas us deixe un darrer tastet.

És difícil obtenir informació, però encara ho és més reservar-la per al moment adient. No la dilapidis, gos.

1 comentari:

Carles Lluch ha dit...

No he llegit aquest llibre d'Atxaga, però comparteixo l'entusiasme que em van despertar 'Obabakoak' i 'L'home sol' (no he llegit tampoc 'El fill de l'acordionista'). És llàstima que aquesta no hi estiga a l'alçada. És un autor que fa molts anys que vull resseguir. Gràcies per recordar-me'l.