Us presente el parlament que va fer Vicent Borràs a la presentació de La trampa d'Alginet a Alginet. Una vegada més, gràcies, Vicent. Demà penjaré les paraules d'Esperança Camps en el mateix acte, però si voleu llegiles abans les trobareu al seu bloc.
La trampa del desig Presentació
(Alginet 25 maig 2012)
La trampa del desig o el
desig de la trampa. Siga com siga, la primera aproximació que vull fer a l’obra
és de tipus general i afirmar que estem, en paraules del mateix Urbà, davant
“una història d’històries” d’estructura complexa, no lineal, on a poc a poc com
en un trencaclosques les peces, les diferents trames amb els seus personatges,
s’encabiran per conformar un tot unitari. D’aquest tot hi ha alguns elements
que fan que aquest desig esdevinga una trampa (o la trampa, un desig, que ja no
ho sé) que ens atrape des de la primera pàgina fins l’última en què es clourà
l’artefacte que ha construït Urbà. He dit artefacte atenent al sentit
etimològic del mot, en què participen els ètims: art i fer, val a
dir fet d’art. D’aquests elements, en vull destacar alguns.
De primer, d’entre els
diferents escenaris que apareixen a l’obra, hi ha un espai que sent la
presentació ací a Alginet, el poble on ha nascut i viu Urbà, juntament amb els
seus (és a dir tots vosaltres), no em puc estar d’evidenciar. La nit de l’11 de
novembre passat en què es lliurava el Premi de Novel·la Ciutat d’Alzira, Urbà
des de dalt de l’escenari, després de dir que el seu nom s’afegia a la nòmina
extensa de guanyadors del guardó i de destacar, per raons de proximitat, Josep
Lozano, el mestre, i Àlan Greus, el company, afegia:
“Es pot afirmar, sense
exagerar massa, que el Premi de Novel·la Ciutat d’Alzira normalment el guanya
un escriptor d’Alginet, encara que algunes vegades, molt poques, va a parar a
mans d’algun autor de la resta del món.”
Efectivament, així ho
sembla. Però, si em permets Urbà, et prendré les paraules i les rectificaré una
mica, només una mica:
“Es pot afirmar, sense
exagerar massa, que el Premi de Novel·la Ciutat d’Alzira normalment el guanya
una novel·la que té Alginet com a escenari, encara que algunes vegades, molt
poques, va a parar a mans d’alguna obra ambientada en la resta del món.”
I això, ja em sembla, quasi
una veritat absoluta, perquè si l’any 90 Josep Lozano s’enduia el guardó amb Ribera,
una novel·la ambientada en un més que sospitós Aljanet, el 2002 Àlan Greus
situava L’hereu també entre aquests indrets, sense excloure’n altres. I
ara, Urbà com a bon alginetí, però sobretot com a bon jugador que aposta a cavall
guanyador, ho ha vist clar i ha fet d’Alginet un dels escenaris més rellevants
i entranyables de l’obra. Bromes a part, el que sí que és cert és que Alginet,
i per extensió la resta de la comarca de La Ribera, forma part d’un dels
territoris més literaturitzats per la nostra narrativa, amb la qual cosa la
literatura projecta una determinada visió dels nostres pobles que determina les mirades que se’n fan, com quan
visitem l’Empordà a través dels ulls de Pla o Barcelona de la mà de Rodoreda. I
la contribució d’Urbà en la configuració d’aquest Alginet riberenc, mític en el
nostre imaginari, no es limita a una mera ubicació de fets i accions en una
toponímia presa d’ací com la podria haver pres d’algun altre lloc. A La
trampa del desig passegem uns carrers particulars i únics. En aquest
sentit, em semblen impagables les pàgines que li dedica al carrer Empedrat (i
que alguns haureu pogut llegir en l’homenatge que li va retre a l’enyorat
Ismael Latorre que ens va deixar el desembre passat). En aquestes pàgines, a
més de la simpàtica i precisa descripció que comença així “El carrer Empedrat
és com un budell”, hi ha el recorregut sentimental i entranyable que durant
anys i panys generacions i generacions d’alginetines i alginetins, acompanyats
de familiars i amics, han tingut com l’últim i definitiu itinerari que posa
punt i final a la seua existència. I en aquests carrers i les seues cases
trobem una tipologia humana, variada, amb uns noms i cognoms (Elvirín, Didín,
Duart, Burchés, Bayarri...) que reconeixem com a nostres, com si foren veïns, i
que parlen, si fa no fa com nosaltres, amb la fraseologia que sentim i usem.
Així, per exemple, quan cal s’aclamen a “Maria Santíssima” i quan no cal
poden amollar allò de: “ara sí que m’has tocat la figa!” Alginet. La Ribera.
Només us vull mostrar un botonet de mostra i que a mi em sembla preciós pel que
té d’un Alginet que hui ja és irrecuperable, però que encara viu en la memòria
d’alguns de vosaltres i que ara, gràcies a Urbà, viurà per sempre més a través
de la lectura:
“A mitjan dels setanta Alginet era un poble ni gran ni menut, ni ric
ni pobre, ni més mogut ni més avorrit que altres... Diguem que n’era un més,
dels molts semblants que hi havia a la rodalia i, si molt convé, arreu del món.
Tenia una cosa de cada cosa, per ser ben redundant. Una església que era
l’església del poble, amb un capellà que era el rector del poble; un equip de
futbol, que era l’equip del poble i jugava a l’únic camp que hi havia; una
banda de música, un dispensari mèdic, una escola, una estació de tren... Fins i
tot hi havia el cotxe del poble, l’autocar de línia de l’empresa Burchés
que feia dos viatges diaris a València, un de bon matí i l’altre després de
dinar. Era tan del poble el vehicle col·lectiu que hi havia de fer nit, per la
qual cosa es veia obligat a completar el mateix nombre de trajectes de tornada
després de recaptar maternalment els paisans que s’havien hagut de desplaçar a
la capital perquè pogueren ajocar-se al recer de la vila.”
A part
dels elements més formals que fan que de tot plegat se’n puga dir literatura
com ens comentarà després Esperança, hi ha molts altres elements
remarcables en l’obra; en particular n’hi ha un que em sembla interessant de
destacar i que fa que no decaiga l’atenció
del lector al llarg de les prop de 400 pàgines, es tracta de la sàvia
combinació i distribució de moments climàtics extrems que van de l’humor als
passatges terribles que t’ennueguen la gola, tot passant per l’escena jocosa i
un puntet eròtica, amb les dosis de pebre i sal justes. Urbà és capaç
d’apropar-nos a algunes de les realitats més crues i inhumanes que la història
de la humanitat ens pot regalar, especialment quan el poder s’exerceix contra
qui no té cap tipus de defensa. En aquestes pàgines no ens estalvia la
descripció d’algunes atrocitats que són el contrapunt perfecte d’aquelles
altres escenes on la llàgrima ix sense aturador perquè l’humor té aquestes
coses, que ens pot fer plorar de riure. I la trampa argumental que Urbà ens ha
parat ens porta ara pels camins de la sordidesa, adés per les vores de la
comicitat i en cap moment defuig la contextualització històrica que pot
recórrer les acaballes del segle xix,
la guerra i la postguerra civils o l’anomenada la transició a la democràcia.
Però, Urbà, de què va el llibre? Quin és l’allioli
que lliga aquests ingredients amb molts altres que ací no hem tocat encara? La
resposta, potser, l’haurem de trobar al títol: La trampa del desig.
Perquè la passió, el desig —en el sentit
sexual—, està al centre de l’obra. En les diferents trames, com branques que
coincideixen al remat en un tronc argumental comú, la presència del sexe és més
que important i està plenament justificada, car és el tema i el motor que fa
que determinats personatges reaccionen de la manera que ho fan i l’acció novel·lesca
transcórrega pels camins que transcorre i no per altres. Això serveix Urbà per
plantejar al lector la qüestió central de la novel·la: la contraposició entre
raó i desig, l’alternativa entre la tria del cor (o d’algun altre múscul no
tant romàntic) o el cervell. Daniel, el protagonista de la novel·la, en un
moment en triarà un, si voleu saber quin és, haureu de llegir La trampa el
desig.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada